Sv: Ny stasjonær -PC eller iMac/Mac mini?
Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.
Skulle absolutt hatt en ny stasjonærsak etterhvert siden lappverket mitt er såpass utdatert at så å si hele stasen må byttes for å komme sånn omtrent up to date. Har en ny 20" Samsungskjerm som jeg syns det er litt for ille å "bare skrote", men skjermkortet i PCen er for gammelt til å fungere skikkelig med skjermen.
Først vurderte jeg en Dell, men de leverer bare med Windows Vista. Det gjør alle andre som selger nye PCer også såvidt jeg har oppfattet. Om en maskin er bygget for Vista vil den vel ikke fungere optimalt med XP? Og uansett blir det en møkkajobb å slette Vista og legge XP innpå, og jeg har betalt dyrt for noe jeg ikke vil ha.
Jeg skal OVERHODET IKKE ha Vista i hus igjen etter å ha kvittet med meg en stk laptop infisert med svineriet. Vista er uaktuelt, end of story.
Jeg bruker helst MacBook og er ekstremt fornøyd med den, og kunne derfor tenkt meg Mac som stasjonær også. Må ha Windows for å kunne kjøre et par programmer jeg trenger og som det ikke er støtte for i OSX. XP har jeg liggende, så jeg kan installere det og kjøre via Boot camp i OSX.
Er Mac mini grei, eller bør jeg legge til "noen kroner" og kjøpe en 20" iMac?
Andre gode idèer?
En maskin er strengt tatt ikke "bygget for Vista". Normalt sett skal det ikke være noe i veien for å kjøre Windows XP. Dell kan for så vidt levere Windows XP også, men kun på en del av modellene beregnet for bedriftsmarkedet. Noe jobb å slette Vista er det heller ikke om man har en vanlig WinXP-installasjons-plate - man bare starter opp XP-installasjonen og derfra velger å formatere disken før XP legges inn.
|