Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Nå er det jo lov å tvangsinnlegge gravide rusmisbrukere på institusjon allerede, og det gjøres jo for endel av de som går på heroin. Så det jeg lurer på (om jeg ikke har misforstått da) er hvorfor det ikke gjøres av de som går på metadon/subutex? Er det fordi det liksom ikke skal regnes som et misbruk, men godkjent bruk?
Jeg jobber ikke med dette, men sosialtjenesteloven § 6-2a sier:
Sitat:
Det kan vedtas at en gravid rusmiddelmisbruker uten eget samtykke skal tas inn på institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a annet ledd, og holdes tilbake der i hele svangerskapet dersom misbruket er av en slik art at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig. Fylkesnemnda skal samtidig ta stilling til om det skal være adgang til å ta urinprøver av den gravide under institusjonsoppholdet
Så det kan vel både være at de per def. ikke anses som rusmiddelmisbruker eller at det ikke vurderes som overveiende sannsynlig at babyene fødes med en skade?
|