Sv: Feire jul hjemme?
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Jeg synes det er forunderlig når voksne mennesker med barn farter rundt i jula fordi de vil ha "sin barndoms jul". Jeg synes de heller bør vurdere å lage jul hjemme for sine barn.
For oss er det viktig å tilbringe tid med familien i jula. Vi feirer hos besteforeldrene til barna, og har oldeforeldre, tanter og onkler i huset ved siden av. Lillejulaften har vi nissefest på låven med hele storfamilien hvor vi spiser grøt og spiller julemusikk og får nissepakker. Julaften er vi hos bestemor og bestefar sammen med tante og kjæresten. Ungene koser seg og får masse oppmerksomhet, vi voksne koser oss og jeg føler absolutt at vi er med og setter vårt preg på julefeiringen selv om det ikke er "hjemme". Første juledag spiser vi lang deilig julefrokost hos oldeforeldrene sammen med hele familien. På kveldene når ungene har lagt seg sitter vi voksne oppe og skravler og spiller spill og kanskje drikker litt vin. Kjempekoselig!
Alternativet for oss ville vært å feire alene bare oss fire, og vi hadde helt sikkert fått det koselig da også, men foreløpig tror jeg vi syns julefeiring sammen med resten av familien er hakket bedre, både for store og små.
Forøvrig syns jeg det er forunderlig når voksne mennesker syns sin måte å feire på er den eneste rette. 
|