Sv: Volkswagen sharan
Opprinnelig lagt inn av perl09, her.
Kabler ut til dører og bakluke er for korte, og ryker. Gir masse merkelige elektriske feil, men det er lett å forlenge dem.
hvordan gjør man dette?
Hovedlysreguleringen slutter å virke, fordi en bitte liten del slites. Ny del kan loddes inn (15 kr stykket, en på hver side), eller hele reguleringsmotoren byttes.
Jeg har høyrelys justering som ikke virker. Hva som er enklest? lodde eller bytte motor?
Må hoved lys ut for å gjøre dette?
Kablene kommer ut i øvre høyre hjørne på bakluka. De forlenges ved å kutte dem en etter en, og forlenge dem 15-20 cm (for å ha litt arbeidsrom) med isolerte klemkoblinger (fåes i hvilken som helst bilrekvisitaforretning). NB: Bruk høyfleksibel silikonisolert kabel beregnet på bil, hvis ikke vil de knekke etterhvert. Det er en liten times enkel jobb. Hvis man er litt dreven på ebay finnes det ferdige repsett også: http://cgi.ebay.de/Reparatursatz-Kab...QQcmdZViewItem

Hovedlys må ut for å bytte eller reparere reguleringsmotor. Her er en anvisning på tysk, med gode bilder: http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=25807
Det enkleste er seff å bare bytte motoren. Men det er enkelt å reparere den også, det er bare et lite potensiometer som må loddes ut og nytt settes inn: http://sgaf.de/viewtopic.php?t=59649
Slitasje på dette potensiometeret er feilen i 90 % av tilfellene (konstruksjonsfeil). Øvrige, mer sjeldne feil er en brent IC (ser man lett på svimerkene, eller utslitte plasttannhjul. I så fall er det ikke noen vits å reparere.
Vindusviskerstang som går seg fast byttes på reklamasjon til bilen er fem år, og bør som du sier smøres en gang i blant.
Turbo må stort sett IKKE byttes etter 100-150 000 km, selv om VW påstår (og praktiserer) dette! Det er oftest helt enkle feil som oppstår, som man kan fikse selv. Enten har reguleringsstaget satt seg fast på grunn av sotpartikler, eller det er hull i en eller flere av undertrykksslangene som går frem til turboen. Små, enkle, billige feil som VW løser ved å bytte turbo og forlange 15 000 kroner eller mer.
@ Trois: Automatgir og diesel er ingen god kombinasjon på en brukt Sharan/Alhambra/Galaxy. Hvis du kjøper ny er du jo sikret i fem år. Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er på den nye Galaxy III (fra 2007), den er jo basert på Ford Mondeo. Den er nok uansett bedre enn VW-varientene.
__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
|