Sv: Volkswagen sharan
Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.
Kablene kommer ut i øvre høyre hjørne på bakluka. De forlenges ved å kutte dem en etter en, og forlenge dem 15-20 cm (for å ha litt arbeidsrom) med isolerte klemkoblinger (fåes i hvilken som helst bilrekvisitaforretning). NB: Bruk høyfleksibel silikonisolert kabel beregnet på bil, hvis ikke vil de knekke etterhvert. Det er en liten times enkel jobb. Hvis man er litt dreven på ebay finnes det ferdige repsett også: http://cgi.ebay.de/Reparatursatz-Kab...QQcmdZViewItem

Hovedlys må ut for å bytte eller reparere reguleringsmotor. Her er en anvisning på tysk, med gode bilder: http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=25807
Det enkleste er seff å bare bytte motoren. Men det er enkelt å reparere den også, det er bare et lite potensiometer som må loddes ut og nytt settes inn: http://sgaf.de/viewtopic.php?t=59649
Slitasje på dette potensiometeret er feilen i 90 % av tilfellene (konstruksjonsfeil). Øvrige, mer sjeldne feil er en brent IC (ser man lett på svimerkene, eller utslitte plasttannhjul. I så fall er det ikke noen vits å reparere.
Vindusviskerstang som går seg fast byttes på reklamasjon til bilen er fem år, og bør som du sier smøres en gang i blant.
Turbo må stort sett IKKE byttes etter 100-150 000 km, selv om VW påstår (og praktiserer) dette! Det er oftest helt enkle feil som oppstår, som man kan fikse selv. Enten har reguleringsstaget satt seg fast på grunn av sotpartikler, eller det er hull i en eller flere av undertrykksslangene som går frem til turboen. Små, enkle, billige feil som VW løser ved å bytte turbo og forlange 15 000 kroner eller mer.
@ Trois: Automatgir og diesel er ingen god kombinasjon på en brukt Sharan/Alhambra/Galaxy. Hvis du kjøper ny er du jo sikret i fem år. Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er på den nye Galaxy III (fra 2007), den er jo basert på Ford Mondeo. Den er nok uansett bedre enn VW-varientene.
Takk for tipset ang. shaf.de. Jeg bruker babelfisk, googletranslator for å lese denne siden.
Jeg har problemet med venstredør vindus heis.Den sluttet å fugnere etter bryter bytte. Jeg har ikke kontroll på barnesikring fra førerside, lyse på bryter lyser ikke. Som du sier ledningsbrudd ved dør. Jeg har ikke lyst til å sette bilen for feilsøking. Møller tar godt betalt for feilsøking uten å finne feil.
Jeg har vidusviskere som fungerer men høyre siden som ikke tar hele ruta. Den stopper ca. 3-4 cm tidlig.
Jeg har byttet turboen for to uker siden da bilen begynt å gå i nødmodus. Hadde også en ulyd ved kjøring som ingen fikk dianose på den. Mulig en av de ventilene. Jeg så på den gamle turboen som mekanikkeren viste, mulig wategate som var tett og satt fast. Forstår ikke hvorfor vw anbefaler å bytte turbo. Det gjelder tiptronikken også. Oljeskift på automat kassen også forlenge levetiden på kassene. Lever av ettermarked på bilene sine.
|