Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Og nei, det er ingen balanse i nakenheten heller, og jeg tror ikke vi vil få bukt med det før det blir en lik eksponering av begge kjønn. Da først vil flere gå lei, og det vil snu seg til å bli en nakenhetsdiskusjon fremfor en feministgreie.
Og her illustrerer Svirre akkurat hva jeg mener:
Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.
Hvorfor skal det dukke opp rødstrømper i hytt og pine som forferder seg over seksualisering? Seksualitet er faktisk et meget stort element i livet.
Så lenge det gjelder bare det ene kjønnet, så blir hele debatten snudd tvert om til en feministgreie.
Undersøkelser viser jo at reklame og kroppseksponering går hardt utover selvbildet til kvinner, så det er jo en grunn til at det ikke er så ok, og ikke bare frembringer gode følelser (og hvem skal det frembringe gode følelser for? Det må jo bli det motsatte kjønn, og er det ok på bekostning av noen? - De kvinnene som det motsatte kjønn lever med feks). Og undersøkelser viser også at den økte eksponeringen av halvnakne veltrente menn i reklamer også frembringer de samme reaksjoner hos menn, og at det er et økende problem etterhvert som det blir mer av denne type reklame, så det går likt begge veier. Og det er derfor jeg mener at jo mer man vil få eksponert mannekroppens seksualitet (gjerne i utfordrende og avslørende possisjoner med rare ansiktsuttrykk (som vissnok skal være opphissende eller noe, jeg har aldri skjønt de der merkelige forvrengningene), jo mer likestillt blir debatten, og man kan heller kjøre en debatt på hvor det er ok å prakke all denne nakenheten på folk alle steder, og begrense hvor det skjer, slik at spesielt interreserte kan oppsøke det, men at resten av befolkningen kan bevege seg fritt uten å få det prakket på seg.
|