Nå er jeg ekstremt usikker her. Jeg vet bare at jeg ikke er i stand til å holde noen tale til datteren min - jeg er altfor sentimental, og har dermed ikke sjans til å hente meg inn dersom jeg skulle begynne å sippe. Og hvis jeg tilfeldigvis hadde fått øyenkontakt med en av mine søstre eller med min supersentimentale pappa, så hadde jeg brutt sammen. Og å synge alene foran 35-40 stk er nok heller ingenting for meg. Men er det "akseptabelt" å verken ha sang eller tale? Jeg synes det virker litt stusselig, men på en annen side, så tror jeg flertallet av gjestene ser positivt på å få slippe sangen. Jeg synes ikke at vi kan ha en "velkommen til bords" og "takk for maten"-sang, om vi ikke har en sang som er tilegnet konfirmanten. Mannen synes det holder med en velkommen-sang. Nå har konfirmanten selv gått med på å reise seg opp for å takke for gaver og fremmøtet, og jeg eller mannen kommer til å ønske velkommen til bords (selv det kan bli for drøyt for meg, men jeg tror jeg takler det). Kan vi bare ha en velkommen-sang som er trykket opp med bilde av konfirmanten og dato som forside? Dette er jaggu vanskelig.