Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-09, 09:40   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva serverer dere i bursdager?

Vi har skikkelig bursdagshøytid på høsten. Jeg har bursdag i august, tvillingene i september, eldstemann i oktober + mann og mellombror i november.

Vi gjør ikke noen stor feiring ut av meg og mann sin bursdag, bortsett fra runde tall. Foreløpig har bare eldstemann hatt barneselskap, har bestemt oss at de kan få det fra 4-årsdagen sin (hun er 6,5 år nå). Dermed før mellombror første barneselskap når han blir 4 i november. I min mening har det ikke vært nødvendig, ei heller noe de har savnet når de har vært yngre.

Slik har vi gjort med feiringene til nå:
Eldstemann: Barneselskap med diverse barn fra barnehagen på kryss av avdelingene, barn på samme alder som hun leker med. I fjor hadde hun alle jentene i klassen pluss noen naboer og en venninne fra barnehagen. Siden det er veldig mange muslimer i klassen, blir mat ofte en utfordring. Vi lagde pizza i fjor i tillegg til de ørten pannekakene svigermor stekte (det var nesten bare pannekakene som ble spist ).
Familieselskap: Vi slår sammen alle barna og har et selskap med familien. Hvis vi inviterer alle i nærmeste familie, pluss en onkel og tante av mannen min, som har en datter på alder med vår eldstemann, så blir vi 28 stk. Til vår leilighet er det da ikke plass til flere, venner og sånn. Vi har brukt å servere en enkel middag, enten pølser eller pizza etterfulgt av kaffe og kaker.
Venneselskap: Siden familien blir en full leilighet, har vi et eget selskap hvor vi inviterer venner med barn. Da feirer vi også alle barna. Dette er koseselskapet. Da lager vi gjerne litt ekstra god mat, etterfulgt av kaffe og kaker her også.

Familieselskapet er ofte en litt slitsom affære med en svigermor som ofte er i full gir, småstresset og litt slitsom. I tillegg har vi den rivaliserende moren min, som hele tiden skal være bedre enn svigermor og gjerne markere sitt territorie. To av fetterne til barna våre kommer ofte i småkrangler med vår eldstemann, fordi de utestenger henne fra leken. To av kusinene kommer gjerne og ber om et eget rom de kan leke på alene. (har 4-roms leilighet). I år vurderer jeg sterkt å kutte middagen i dette selskapet og bare ha kaffe og kaker. Slik det er nå, går vi bare og serverer, tar oppvask, rydder og stresser i dette selskapet. Selv om vi har papptallerkener, blir det mye å gjøre. Har vi bare kaffe og kaker, blir det kun en servering og vi kan gjøre alt klart til det på forhånd. Vi får får slappet mer av og heller kost oss, og ikke minst - vi blir kvitt gjestene litt tidligere.

Hvordan bruker dere gjøre det med feiringer av bursdager i familien deres?