Vis enkelt innlegg
Gammel 22-12-06, 21:29   #4
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Lurer også litt på hvor rettferdig en jury egentlig er? Men dette vet jeg ingenting om, utover det jeg har sett på amerikanske TV serier.

Hvor rettferdig en jury er er vel vanskelig å si noe om? De skal jo i prinsippet representere et utvalg av befolkningen.

Min erfaring (har vært jurymedlem i 6 år) er at slik man valgte ut jurymedlemmer tidligere, de politiske partiene nominerte, så ble det en overvekt av middelaldrende mennesker, gjerne med akademisk bakgrunn. Så hvor representativt det egentlig var kan man jo spørre seg om. Jeg har merket stor endring på det. Nå er utvelgelsesprosessen annerledes, og det merker jeg godt når jeg møter i retten. Tidligere var jeg alltid den yngste (er 31 nå), og spranget opp til nestemann var alltid 15-20 år.
Jeg opplever veldig ofte at forsvarer ønsker å velge meg vekk (de velger vekk 4 jurymedlemmer) når det er voldtektsaker, nettopp fordi jeg er ung og kvinne. Tviler ikke på at undersøkelsen det er referert til her er riktig (selv om jeg ikke har opplevd helt det samme selv, men har hørt kommentarer i nærheten av det som refereres her), og det er jo fryktelig synd. At kvinner skal være så dømmende og lite empatiske er trist synes jeg.

Voldtektsaker er forøvrig noe av det verste jeg er med på som jurymedlem. Det er forferdelig å høre kvinnene måtte fortelle i detalj om hva de har opplevd.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat