Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Jeg må bare utheve denne, sammenligningen var så treffende.
(En liten sidekommentar: Vi var på en middag sammen med noen venner, hvor det av noen ble ytret noe i kategorien "mer mellom himmel og jord ...", og diskusjonen begynte å gå rundt bordet. Et av parene kunne fortelle at de hadde bodd i et gammelt hus hvor de hadde blitt vekket om natten av at det gikk noen i etasjen over. De fikk en kald følelse i kroppen, det ble tungt å puste osv osv. (Selvfølgelig! Hvem får ikke angst av å høre at det går noen i etasjen over? Det må jo ikke være dementors.) Gjenferd i huset, helt klart. Mine innsigelser mot gjenferd, og forslag om at det kunne vært en innbruddstyv, en uteligger som trengte et sted å sove, en katt, osv ble blankt avvist. Fordi det var usannsynlig! Hvis gjenferd er sannsynlig og innbruddstyv er usannsynlig - da handler det om å ville tro altså. Slike opplevelser blir brukt som bevis av folk. Og så er det skeptikerne som blir anklaget for å være lite åpne. Jeg synes jeg var den åpne der jeg, som til og med var villig til å tro på en rar einstøing som brukte loftet deres som tilholdssted.)
Dersom de blankt avviste katt, uteligger, innbruddstyv o.l. så kan det vel like gjerne være en grunn til det? Jeg kunne hvertfall utelukket alle de tre mulighetene på mitt eget loft, fordi det ikke er fysisk mulig. Mus derimot, det har vi hatt der oppe!