Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?
Jeg er en elendig nordmann. Jeg kan ikke fordra det som ikke er urbant. Jeg unngår fjellheimen, bygder og småbyer og skogene. Jeg kan ikke fordra snø, og eneste grunn til å gå på ski er treningseffekten. Alt det nordmenn flest synes er skikkelig stas synes jeg er gørr kjedelig eller usexy. :ærlig:
Allikevel er jeg stolt av å være norsk fordi vi har den velferdsstaten vi har, fordi vi tillater myke verdier som korte arbeidsdager og lange foreldrepermisjoner. Det er mulig å få arbeidsledighetstrygd uten å bli baktalt av naboer fordi man er en belastning for samfunnet. Altså et mykt samfunn. Jeg er også bittelitt stolt av vikinghistorien vår. Ikke fordi det er så schtilig å voldta og plyndre, men det er nå engang noe ganske barskt over vår historie. Jeg har også mange tanker rundt hvordan 17. mai feires, men det hindrer ikke at jeg synes det er fint med barnetoget, og jeg går gladelig i bunad.
Jeg kjenner meg priviligert over å være norsk, men må vel innrømme at jeg har lyst til å emigrere til varmere strøk og større by enn hva man finner her til lands.
|