Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-06, 05:37   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å være i forkant av begivenhetene

Jeg liker organisering og lister. Hvert år omtrent på disse tider sitter jeg og fører over fra dette årets kalender til den for neste år alle bursdager og andre merkedager i nær familie og vennekrets. Da har jeg oversikt på det. På skolen har vi også fått en oversikt over alle i klassen og der står også fødselsdatoen, så det er mulig å ha en rimelig grei oversikt over fødselsdager i den sammenheng også.

Jeg har som mål å være ferdig med julegavene i løpet av oktobermåned, men begynner ofte allerede når feriepengene kommer. November er kalenderlagemåneden, men jeg har kalenderen i bakhodet hele året også. Kommer jeg over f.eks. posesalg av bøker, handler jeg til kalendergaver også der. Det er mye bedre å få ei bok til 10-15-20-kroner enn noe plastikkdill.

I desember har jeg en del aktiviteter jeg gjør sammen med ungen hvert år. Jeg prøver å plotte dem inn i kalenderen tidlig slik at vi rekker det vi har lyst til. Jeg har en egen julebok der jeg skriver opp tips til meg selv hvert år for å bedre på noe som ikke fungerte så bra. Det aller viktigste tipset til meg selv opp igjennom årene har vært å bestille julekort tidlig. Tenke julekortbilder allerede i oktober og få bestilt kortene i begynnelsen av november. Da er de ofte billigere, dessuten er det kjekt å kunne begynne å skrive litt nå og da i stedet for å ha alle i desember.

Når det gjelder handling lager jeg så og si alltid ukesmenyer. Jeg prøvde meg på en seksukersplan, men det er lettere å ta det fra uke til uke for da kan vi ta hensyn til møter på skolen, bursdager og hva det nå er som dukker opp. Ut fra menyplanen handler jeg stort en dag i uka. Ikke mandag, for da har de ikke fått fyllt opp etter helgehandelen ennå og så finner jeg ikke alt på lista og må i flere butikker.

Lærdommen fra i år har vært at av og til må man prioritere vekk noe. Det kan være kjekt å lage en vil-veldig-gjerne-liste og en det-hadde-vært-kjekt-liste til jul. Da er det lettere å unngå overveldelse tror jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat