Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-09, 09:07   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kanskje det er mest fristende for folk som bor i byer og som er "vant" med kollektivtrafikk og alternativer til å kjøre bil? For meg som må fly endel i jobben mellom de store byene i Norge/Norden er dette absolutt interessant. Det er det også på fritiden. Dette ville spart meg for halvannen times reisetid for å besøke foreldrene mine, og på en to timers reise (samme reisetid med tog og bil) er det en stor tidsbesparelse.

For meg så er det veldig fremmed å velge bil framfor fly, og bil framfor tog på lengre strekninger.

Jeg syns også det distriktspolitiske aspektet Tonjemor trakk frem var interessant.

De fleste kjører fly altså - det er bare jeg som er så rar at jeg regner på om det er like kjapt og greit å ta bilen.

Men det med distriktspolitikken - når det er snakk om så mange penger som her så begynner den distriktspolitikken å bli ufattelig dyr. Hvor mange bor det langt ute i distriktene? To millioner eller noe sånt? Og hva kommer hele høyhastighetsprosjektet på? Tusen milliarder bortimot?

Det begynner snart å lønne seg å gi samtlige distrikstboere bolig i byen. Jeg er for distrikter. Og for spredt bosetting. Men når prislappen kommer opp i nivåer hvor vi kan løse omtrent alle problemer for alle i hele landet så begynner det å bli for dyrt.

  Svar med sitat