Tråd: Karensdager
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-09, 11:23   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Karensdager

Jeg tror ikke at karensdager har noen særlig effekt på sykefraværet. Som det også står i artikkelen linket i hovedinnlegget så er det det legemeldte sykefraværet som øker mest.

Et problem vil jo også være at hvis man har en karensdag, så vil det jo på et vis være fordel å være lenge syk, fremfor å være ofte syk. Så om du føler deg bra igjen, så går du ikke på jobb hvis du risikerer å måtte ta en ny sykedag, for da blir det ekstra lønnstrekk.

Jeg syns derfor heller at man burde strammet inn praksisen med sykemeldinger, slik at det hadde blitt vanskeligere å bli 100 % sykemeldt. Og kanskje har den gode professor et poeng:

Sitat:

Professor Kjetil Storesletten sier at siden ingen av tiltakene som hittil er prøvd, har gitt varig effekt, er det på tide å prøve noe nytt.
Karensdag og redusert trygd
– Jeg ville begynt med en karensdag, altså ingen lønn den første dagen du er syk. Men dessverre er det langtidsfraværet som koster mest. Jeg ville derfor også gjort forsøk med reduksjon av sykelønn til for eksempel 90 prosent, for å se hvilken effekt det ville ha, sier han.

Jeg syns det er hårreisende enkelt å bli sykemeldt i dag. I prinsippet kom det jo nye sykemeldingsblanketter, med avventende sykemelding som "førstevalget", men i praksis er det så godt som ingen leger som har oppdaget den rubrikken. Dessuten sykemelder legen ut i fra pasientens forklaring, og det er ikke alltid det ligger noen fysisk eller psykisk undersøkelse til grunn.

(Jadda, dette har jeg erfaring med)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat