Sv: Bør narkotika avkriminaliseres?
Det jeg ikke har klart å lese meg fram til hittil, er om dekriminaliseringen er fulgt opp av for eksempel bedre behandlingtilbud, holdningskampanjer o.l. Det ville kunne påvirke resultatet. Behandlingstilbudet er en sørgelig affære i Norge, og vi skjemmes da også av en foruroligende høy dødsrate hos tunge misbrukere.
Personlig har jeg en holdning om at narkotika generelt er noe dritt, ta bakmennen, la de narkomane være i fred. Det er mennesker vi snakker om og de fortjener respekt. Jeg har ingen tro på å sprenge de synlige miljøene, det har ikke virket hittil, til tross for mange forsøk siden begynnelsen av 80-tallet.
Men avkriminalisering av bruk? Tja, kanskje er det veien å gå, men jeg vil nok lese rapporten grundigere og sette meg mer inn i hva Cato Institute står for før jeg tar en avgjørelse. En ting er i hvert fall sikkert, det blir en vanskelig sak å selge inn i partiet mitt (DNA).
Men er det noen som har sett forskningsrapporter som konkluderer med at strengere lovverk og straffeforfølgelse av misbrukerne virker positivt på misbrukertall, kriminalitetsstatistikken og dødsfall?
|