Vis enkelt innlegg
Gammel 23-05-09, 16:15   #5
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør narkotika avkriminaliseres?

Det jeg ikke har klart å lese meg fram til hittil, er om dekriminaliseringen er fulgt opp av for eksempel bedre behandlingtilbud, holdningskampanjer o.l. Det ville kunne påvirke resultatet. Behandlingstilbudet er en sørgelig affære i Norge, og vi skjemmes da også av en foruroligende høy dødsrate hos tunge misbrukere.

Personlig har jeg en holdning om at narkotika generelt er noe dritt, ta bakmennen, la de narkomane være i fred. Det er mennesker vi snakker om og de fortjener respekt. Jeg har ingen tro på å sprenge de synlige miljøene, det har ikke virket hittil, til tross for mange forsøk siden begynnelsen av 80-tallet.

Men avkriminalisering av bruk? Tja, kanskje er det veien å gå, men jeg vil nok lese rapporten grundigere og sette meg mer inn i hva Cato Institute står for før jeg tar en avgjørelse. En ting er i hvert fall sikkert, det blir en vanskelig sak å selge inn i partiet mitt (DNA).

Men er det noen som har sett forskningsrapporter som konkluderer med at strengere lovverk og straffeforfølgelse av misbrukerne virker positivt på misbrukertall, kriminalitetsstatistikken og dødsfall?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat