Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-06, 00:18   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Til dere som skriver at det er en fin tradisjon eller som stemmer "nei":

Det finnes foreldre der ute som blir kjempeprovosert over at barna deres må delta på julegudstjenester. (For min egen del har vi aldri fått noe valg - skolen har ikke gitt hos det valget).

Barna til de foreldrene som er imot dette opplegget har to valg:
- La barnet gå på gudstjeneste (noe som strider sterkt mot foreldrenes livsynsfrihet).
- La barnet delta på alternativt opplegg (men dermed også ekskludere barnet i.f.t. venner og sosialt samvær. Samt undergrave læreren/skolen sin troverdighet - noe som ingen ønsker.).

For meg som forelder er det mer enn en stor "kamel" som må svelges - uansett valg. Det oppleves som totalt unødvendig, når man vet at med større forståelse og velvilje, så hadde det fint kunne ordnet seg på en annen måte (alternativ skoleavslutning).

Hvilket argument veier tyngst (alle vet at argumenter har ulik styrke) en "fin tradisjon" eller at foreldre blir overkjørt i forholdt til sin livsynsfrihet?

Jeg synes at det ikke er rett at de som som får valget mellom kirken eller et alternativ som er ikke religiøst skal bestemme at ingen får gå i kirken for di det ikke passer dem. Slik det er nå har skolen to alternativer og da kan foreldrene velge det som de synes er riktig for sitt barn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat