Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-06, 03:04   #39
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg stemte nei, her på skolen tror jeg de har andre alternativer hvis det er noen som ikke vil delta på julegudstjeneste i skoletiden. de hadde i allefall det da jeg gikk på skolen, for det var 3 i min klasse som ikke var med i kirken før jul, regner med at det er det samme nå.

Jeg for min del er veldig usikker i hva jeg tror og ikke tror, men det har ikke påvirket mine barn, de sier at de tror på gud. og faren til ungene tror jeg er like usikker som meg, selv om vi står som medlemmer i statskirken hele familien, vi sier ikke at vi ikke tror, men at vi vet ikke hva vi tror, har ikke tenkt så mye over det, så vi har i allefall ikke påvirket ungene noe, har fortalt de hva mange tror, men at jeg er usikker på hva jeg selv tror, Da hun eldste her ble konfirmert så hadde hun nok tenkt mer over dette enn meg, fordi hun sa at hun konfirmerte seg fordi hun trodde på gud, selv om de beste venninnene hennes konfirmerte seg borgelig.(så det var ikke bare for å følge strømmen)

Må bare fortelle en historie om 7 åringen på sfo her før jul, han hadde tegnet en mann med krone og sa at det var gud, hun ene på sfo sa at det er jo fint for da vet jeg hvem det er hvis jeg skulle treffe på en mann med krone på hodet, nei sa gutten, for gud kan vi jo ikke se, så hvis du treffer en med krone på hodet så er det sikkert Harald du har truffet og ikke gud,
Han fortalte også om storebroren på 10 år som leste litt i bibelen for han, og at mamma var ikke så veldig glad i den boka, for hun orket ikke å lese den.

Vel tilbake til spørsmålet her i denne tråden, så mener jeg at det er helt greit at de har julegudstjenester i skoletiden så lenge det finnes et alternativ for de som ikke vil i kirken. mener vel at ungene bør bestemme selv også da de er store nok til det, og ikke hva foreldrene mener, Hvis ungene har lyst til å være med i kirken, så synes jeg det er greit, og at foreldrene ikke da skal si at de skal ha alternativt opplegg fordi de ikke vil at ungene skal i kirken, og det bør også gå andre veien, hvis de absolutt ikke vil i kirken, så mener jeg at en skal ikke tvinge dem til det.
Jeg for min del synes det er greit å la ungene lære om forskjellig tro, og ta egne standpunkt uten å påvirke dem. Hvis ungene her ikke vil konfrmere seg så er det helt greit, vil de gjøre det så er det like greit, ingen påvirkning fra min side. bare støtte i det de velger.