Sv: Røyker dere i folkemengder?
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Slik var det ikke tilfelle der jeg var. Så om det ble fattet lignende beslutning der, er jeg fremdeles sjokkert. Det var så enormt til sjenanse at jeg aldri har opplevd lignende.
Jeg vet jo ingenting om det du forteller om da. Men det tilfellet som jeg snakket om var det snakk om 2-3 røyk i døgnet, med åpne vinduer. Det var også dobbeldør ut i gangen, altså rommet hadde et slags "vindfang" mellom selve rommet og gangen. Jeg kjente ikke noe røyk utenfor der jeg i hvert fall, og jeg er ganske fintfølende på slikt. Så jeg kan ikke skjønne at det skulle ha vært til stor sjenanse for noen.
Jeg vil ikke argumentere for at alle pasienter med røyksug skal ha rett til å røyke på rommet. Og jeg mener at ingen skal røyke ved innganger og slikt, og at helsepersonell absolutt ikke skal lukte røyk. Jeg er ganske steil på det. Men likevel finnes det et og annet unntak hvor det er det riktige å gjøre, og man kan ikke ri prinsipper alltid. Men poenget mitt var vel også det at jeg har sett det bare skjedd en eneste gang. Så veldig hyppig er det ikke på sykehusavdelinger som har med mitt fagfelt å gjøre i hvert fall.