Sv: Spinn-off til røyketråden
Jeg synes man skal gjøre sitt ytterste for å gjøre den siste tiden av noens liv så komfortabel og fin som mulig. Hva som er viktig varierer selvsagt fra person til person, og jeg synes det nærmest er arrogant å mene at en dødsyk person ikke skal få ta seg en røyk hvis vedkommende er klar nok til å gi uttrykk for at han/hun ønsker det.
MEN, jeg synes allikevel at de vanlige regler vedrørende røyking må gjelder for alle, sykehusinnlagt eller ei, og da krever det at man er i stand til å komme seg til anviste røykeområder (evt med hjelp selvsagt). Jeg synes ikke det er greit å røyke inne på et sykehus, uansett hvor syk man er.
For de som ikke kan komme seg ut for å ta en røyk, vil vel ofte tilstanden være så dårlig at det er lite sannsynlig at røyksuget står i fokus. Hvis så er tilfelle finnes det både nikotinplaster, niktotintyggegummi, niktotinsmeltetabletter og "fake røyk" på markedet, i tillegg til legemidler som tar vekk niktoninsuget.