Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.
http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk...mte-folk-fordi
Derimot er det en overflod av gratisarbeid og gratismøter. Hvor mange andre er det som jobber på kveldstid for vanlig lønn pluss 26 kroner i kveldstillegg når man tidligere på dagen har vært på arbeid fra 0700-1600. Overtidstilleggene er borte, planlagt overtid er egentlig ikke tillat ergo har en eller annen gjøk bestemt at den skal bli enda dårligere betalt enn før.
Jeg har ikke jobbet i det offentlige, men mitt inntrykk er at de sutrer over urettferdighet som er minst like vanlig i det private.
Ja i min bransje er det veldig vanlig å stille opp å jobbe på ukurante arbeidstider. Det kommer i tillegg til den normale arbeidstiden selvfølgelig. Jeg har i vinter jobbet minst 1-2 kvelder i uka fram til 18-19 tida. Det er noe som vi ikke regner som overtid, men som vi tar det igjen som avspasering. Og avspassering får man vel som offentlig ansatt også, selv om man ikke får overtidsbetalt?
Mitt inntrykk fra folk jeg kjenner, er at arbeidstiden generelt er kortere (37,5 mot 40 timers uke). Forholdene er mer ordnede mht personalpolitikk - dvs man har flere rettigheter. De har lavere pensjonsalder og bedre pensjonsordning enn de fleste. I tillegg har de en arbeidsplass som knappest er påvirket av svingninger i økonomien. Hvor mange i det offentlige opplever nedbemanninger? Jeg har opplevd fire runder i min yrkeskarriere. Det har ikke rammet meg heldigvis, men jeg har mistet mange gode kollegaer på den måten. Vi har vel normalt bedre lønn, men det må vi betale i en mer usikker arbeidsplass på mange måter.
|