Vis enkelt innlegg
Gammel 09-06-09, 09:59   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvikkleire og pælefundamenterte hus

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De vet det nok. Står huset på kvikkleire vil de få morsomme erfaringer med sprekte grunnmurer, skjevheter og annet artig etterhvert, mer og mer for hvert år. Til dørene ikke lar seg lukke mer og vinduene sitter fast og sånn. Eller til man er heldig og grunnen sklir ut under huset i et ras da.

I prinsippet er det bekymring ut når hele huset bæres på pæler som er forankret mot fjell ja. Men det kan være like billig å bytte ut materialet hvis det ikke er så langt ned til fjellet og få skiftet kvikkleira med sand.

Det er opptil 20 meter ned til fjell, og det er et relativt stort basseng med kvikkleire det er snakk om, så utskifting av massene er uaktuelt. De bygger flere hus i området, alt er pælet. Grunnundersøkelsen sier at alle bygninger må fundamenteres på spissbærende pæler til fjell, og at det ikke må graves i annet enn det helt øverste laget, som består av jord/sand.

Min bekymring er rasfare (området er nesten flatt, men ikke helt). Det hjelper fint lite med 20 meter pæler hvis hele bassenget med kvikkleire renner ut, hvis noen graver en dyp grøft helt nederst. Samtidig er det mye grunnere til fjell nederst i området, altså en slags "bassengkant". Men jeg vet ikke hvor stor mulighet det er for utrasing av hele området, om det kan skje i det hele tatt. Jeg lurer på om jeg aldri vil kunne føle meg 100 % trygg i et slikt område.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat