Vis enkelt innlegg
Gammel 09-06-09, 11:26   #63
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes ikke fakta om næringsliv osv er det essensielle her, men heller ting som går på praktiske kunnskaper for å leve i vårt samfunn.

Det er ikke fakta som er viktigst i så måte men alle de uskrevne "reglene" og normene som finnes i samfunnet. Dette er ting vi ofte ikke vet at vi vet, og som innvandrere ikke vet at de ikke vet. Det er ikke noe problem med de tingene mennesker vet at de ikke vet, den informasjonen kan de skaffe seg, men det man ikke vet at man ikke vet, og tar for gitt der ligger problemet.

F.eks fakta om hva som forventes med tanke på arbeidsliv, sykdom osv. Da tenker jeg på noe som enkelt som egenmeldinger osv. Greit nok at mange nordmenn missbruker dette og tror det er dager "de har", men dette er et gode folk bør vite om og regelene rundt det. Varsling ved sykdom osv.

Ikke bare lære folk om rettigheter men også om plikter og forventninger til borgere.

Folkeregiser, flyttemeldinger, selvangivelse, skatt osv.

Regler om barn, skoleplikt osv. Hva som vurderes som adekvat omsorg osv. Dette er ikke universielt.

Kvinnesyn, likestilling mm. Dette burde være selvsagt, men jeg mener det ikke er det for alle kulturer men at det er selvsagt her og bør undervises i at det her er selvsagt og ikke noe en kan "melde seg ut av".

Alt du nevner her kommer da inn under lovverket, ikke noe av dette er uskrevet?

Jeg er for øvrig ikke helt sikker på at alle innfødte nordmenn har et kvinnesyn jeg kan stå inne for selv.

Sist redigert av Mistral : 09-06-09 kl 11:32.
Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat