Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Det er vel nettopp poenget mitt, jeg synes ikke det er big deal mht forkynnelse å delta på julegudstjeneste eller at lærerne forklarer at noen tror på jesus fødsel og oppstandelse. Jeg synes andre her overdriver med å kalle det stigmatiserende at man har to forskjellige opplegg og at noen kan føle seg utenfor fordi vennene skal på julegudstjeneste og ikke de. Jeg kaller det også overdrivelse når man snakker om at lærere og skolen overøser elevene med forkynnelse, når det er ganske klart at skolen ikke innehar kun kristne lærere som anser det som deres oppgave å tre kristendommen nedover ørene på barna. Det anser jeg for å være et ikke-eksisterende problem. Mulig ikke i de mest pietistiske områdene på sørlandet og vestlandet, men det er vel da et lokalt problem som bør tas der.
Jeg syns det faktisk er litt frekt av deg å si at det er en overdrivelse når du ikke har opplevd det selv.
Det som også er litt snodig er at alle som syns det funker greit og at alternativene er gode nok er de som ikke benytter seg av alternativene.
Syns du ikke det er en forskjell på om barnet ditt får beskrevet f. eks. islam enn at han forventes å delta i seremonier hvor han får presentert dette som sannheter, sannheter lærerne ikke setter spørsmåltegn ved? Sannheter som ofte blir videre bekreftet i undervisningen?
Jeg sørger for at barnet mitt får ta del i de livsynstradisjonene jeg mener er viktige, det er ikke noe jeg syns skolen trenger å ta del i. Nettopp fordi livssyn er veldig personlig.
Jeg tvinger ikke mitt livssyn på noen andre, derfor syns jeg andre bør holde seg for gode til å presse sitt på meg og mine.