Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-09, 22:38   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det er interessant at USAs "kast ut på dypet og klar deg selv, men jobber du hardt kommer du også til å klare deg VELDIG bra" ser ut til å fungere veldig mye bedre enn vår velferdsmodell.

Men det KAN komme av at vi får ganske andre innvandrergrupper hit.

Men somaliere klarer seg fint i statene, faktisk.

Men er det den samme gruppen somaliere som kommer hit? For det er ikke en homogen gruppe. Noen av de første som kom til Norge, og blant annet bosatte seg i Skien, var høyt utdannete mennesker fra storbyer, som fint klarte å integrere seg. Analfabetene fra langt ut på bøgda som plutselig befant seg midt i Oslo, har større problemer.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Nei, jeg er nederlandsk statsborger. Mannen min er dansk. De første par år fikk jeg oppholdstillatelse for 1 år ad gangen, som familiesammenført. Etter det fikk jeg bosettingstillatelse (= permanent opphold). Jeg mener at den fortsatt er betinget av, at ekteskapet mitt består og at jeg bor sammen med mannen min. Tillatelsene blir klistret i passet, og de koster over en tusenlapp hver.

Mannen min og sønnene vores har alle danske pass og trenger ikke oppholdstillatelse.

De som gifter seg med nordmenn har tre år "på prøve" før de evt kan skille og ha selvstendige rettigheter. Gjelder ikke det samme for deg?