Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Poenget mitt er at dersom man skal leve i sameksistens så må man lære hverandre om hverandres tro, kultur osv. Hvis dette blir gjort på en klok måte kan f.eks. et muslimsk barn "vokse" på et besøk på en moske. Samtidig som de opprinnelig norsk vennene får en større forståelse for sin venns bakgrunn. Når jeg skal begynne å jobbe som lærer så håper jeg å kunne ta med elevene mine til moske og synagoge, like mye som å besøke den katolske kirken her og statskirken. Ikke for å utøve religion, men for å vise fram de forskjellige gudshusene... Samtidig som man også, selvfølgelig, snakker om humanetikere
Akkurat dette tror jeg ingen i tråden er uenig i, og det er kjempeflott at du ønsker å legge opp undervisningen slik.
En ting jeg syns er veldig, veldig dumt med det nye KRL-faget er at hvis man ikke har en religion representert i klassen, så trenger ikke læreren snakke om den religionen på småskolenivå. Dvs. i at i heilnorske småskoleklasser med bare "kristne" barn, trenger ikke KRL-faget bestå av mer enn kristendom. Dette mener jeg kan være med på å videreføre holdninger til andre kulturer basert på kunnskapsløshet, og det er ikke spesielt bra.
Sist redigert av Tallulah : 30-12-06 kl 20:18.
|