Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
En ting jeg syns er veldig, veldig dumt med det nye KRL-faget er at hvis man ikke har en religion representert i klassen, så trenger ikke læreren snakke om den religionen. Dvs. i at i heilnorske klasser med bare "kristne" barn, trenger ikke KRL-faget bestå av mer enn kristendom. Dette mener jeg kan være med på å videreføre holdninger til andre kulturer basert på kunnskapsløshet, og det er ikke spesielt bra.
Dette er jo ikke riktig, ikke etter hva jeg ser hva mine unger lærer i allefall.
Der har alle religioner blitt omtalt, selv om det ikke er noen unger i klassen som har den troen/livssynet.
De var blant annet på besøk i en moske etter at de hadde hatt om islam, og det uten at det var en eneste unge i klassen som hadde den troen på det tidspunktet. (de har etterpå fått det, men det blir jo lite relavant egentlig her)
Eldste har også vært gjennom jødedommen uten at de har en eneste jøde i klassen. Tror de har gått gjennom de fleste trosretninger/livssyn.
Og de har meste parten av tiden bestått av en klasse med "kristne" og humanetikere.