Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Rine: vi snakker om statsborgerskap, ikke opphold. Etter måne år i norge. Etter at man for flere år siden har gjennomgått det 300 timers kurset gajamor viste læreplanen til. Etter at man har levd her, bodd i ymse fellesskap med nordmenn, møtt menneskene her, jobbet her og/eller hengt en del på NAV.
.
Ja, jeg fikk med meg det, etter hvert. (Til mitt forsvar så innledet jeg første innlegg med "Jeg har skumlest." ) Jeg kjenner likevel at jeg fremdeles er litt skeptisk: Mener du/dere at alle norske statsborgere bør ta denne testen? Tenk på alle etniske nordmenn som raser inn i stemmelokalet, lykkelig uvitende om både petroleumsnæringer og Odelsting. (Vi vet jo dessverre også hvem de ofte stemmer på. ) Jeg ser bare ikke noen grunn til at vi skal kreve mer av innvandrere enn vi gjør av oss selv. (Jeg er ganske irritert på dem som vil kreve mindre av dem også, bare så det er sagt.)
Kan man f.eks forlange at alle norske 18-åringer skal ta testen? De som ikke klarer den, mister statsborgerskapet sitt. :setter på spissen:
|