Sv: Re: Sv: Hvorfor feirer du jul?
Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.
Fordi det er tradisjon i vår familie.
Jeg kan i hvertfall si med 100% sikkerhet at det ikke har noenting å gjøre med jesu fødsel el.
Jeg er ikke kristen og har heller ikke vokst opp med et kristent innhold i julefeiringa. Har fått vite i voksen alder at min mamma er troende, hun har beholdt barnetroa, går ikke i kirken og slikt til vanlig, men gjerne i jula. Og det samme med hennes søster fikk jeg vite denne jula.
Jeg kommer til å holde på den tradisjonen, vi kommer til å feire jul slik jeg er vant til fra liten. Jula for oss handler om et avbrekk fra hverdagen, dager hvor vi bare kan kose oss sammen, bare oss to, eller med familie og venner. Samhold med mennesker vi er glade i. Vi koser oss med god mat, gjør akkurat det vi vil, spiser litt mer godis enn vanlig osv.
Også liker vi å gi hverandre gaver. Vise hverandre at vi setter pris på hverandre litt ekstra, og formidle det.
Men, vi har heldigvis klart å holde kjøpefesten på avstand, og det vil jeg også holde på.
Vi støtter heller leger uten grenser ol. ved å sette inn penger til dem og gi hverandre i gaver, og kjøpe geiter i julegaver osv. Slike ting. Vi tenker ekstra på dem som ikke har det like godt som oss.
Vi minnes også dem som ikke lenger er blandt oss ekstra mye, savnet er større i høytidene. Går på kirkegården oftere, tenner lys og tenker på dem.
Oj, det ble langt.
Dette kan jeg signere.