Sv: Om det å omtale homofile par
Jeg har heller ikke lest den boken, him. Når det gjelder homofili, hudfarge osv. og hvorvidt det er diskriminerende å ikke nevne det i situasjoner man anser det som naturlig, er jeg litt delt. Ang. den boken, him, mener jeg det må være helt opp til de involverte å si noe om det, at de ikke gjør det, kan jo skyldes flere ting - nettopp at de selv ikke anser det som relevant for boken, evt. at de ikke er at par. ( )
Det er kanskje helt naturlig for mamma å påpeke at jenta storesøster skal i bursdag til er mørk, for meg er det ikke det. Jeg har skrevet noen innlegg tidligere om dette med å trekke frem en persons hudfarge i tide og utide, men klart, skal jeg beskrive et menneske vil jeg naturligvis gjøre så godt jeg kan for at den jeg snakker med skal skjønne hvem jeg mener. Jeg ser for meg at i enkelte tilfeller er det kanskje ikke nødvendig å si hun som står til høyre for hun svarte, det kan være like naturlig å si hun som står til høyre for hun med rosa genser. Jeg klarer jo å beskrive en hvit jente som er omringet av andre hvite jenter, så da skal jeg klare det med svarte også. 
|