Sv: Har du kjøpt raketter?
Nei. Jeg håper på et forbud for privatpersoner fort som fy. At hvermannsen skal få håndtere sprengstoff (og da på en dag hvor svært mange også drikker) synes jeg er helt uhørt.
Slik jeg har forstått det følges reglementet rundt fyrverkeri lite opp. (Unntatt rundt salgssituasjonen/brannfaren.) Hvor er politiet/brannvesenet? Jeg har aldri noen sinne lest eller hørt om noen som er straffet i forbindelse med brudd på regler rundt fyrverkeriopptenning. Rundt her jeg bor flyr småunger og fyrer opp hele døgnet i uka før nyttårsaften. Man kan faktisk risikere opp til tre måneders fengsel dersom man gir raketter til barn! På nyttårsaften er det vel omtrent 98% som er alkoholpåvirket i forbindelse med bruk av fyrverkeri. Når man ser på konsekvensene av fyrverkeri (personskader, brann, forurensing, redde mennesker og dyr) synes jeg ikke det veier opp for det estetisk flotte.
For de som er interessert finnes en del statistikk/info/regler rundt fyrverkeri her: http://www.dbe.no/infogroup.asp?info...mework=normalt