Sv: Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?
Opprinnelig lagt inn av Interference, her.
Jeg synes og at det er helt utrolig at brukerne på FP som egentlig er så PK faktisk oppfordrer til å stigmatisere en gruppe mennesker på denne måten. Det er helt greit å harselere med Frp velgere, men andre generaliseringer skal man vokte seg vel for, for man kan da såre noen.
Jeg har mang en gang hatt lyst til å kaste meg inn i de politiske diskusjonene her på FP, for jeg er veldig opptatt av politikk. Men jeg debatterer ikke med mennesker som stigmatiserer og harselerer med dem de er uenige med. Jeg kan være riv ruskende uenig med mine politiske motstandere, men jeg harselerer aldri med dem. Jeg respekterer at de har andre meninger enn meg, og jeg tenker som så at verden hadde vært et utrolig kjedelig sted om alle hadde ment det samme.
Men det er stor forskjell på å være uenig og på å være nedlatende overfor noen på grunnlag av hva de mener. Den nedlatende og harselerende tonen som finnes blant brukere her inne overfor de som stemmer Frp, er såpass lavmåls at en hver fruktbar politisk debatt hadde vært fullstendig umulig å få til.
Enkelte må tenke over hvordan de opptrer, kanskje flere hadde hatt lyst til å diskutere da.
Dette var veldig typisk FrP-argumentasjon, og den imponerer ikke i det hele tatt; «Alle er slemme og rakker ned på oss, mens vi bare vil at alt skal være perfekt, og kan ikke være med å diskutere under slike forhold.»
Min personlige erfaring tilsier at det snarere er evnen enn viljen det står på når FrPere flest får problemer i en seriøs debatt. FP har helt klart en form som avviker fra den vanlige populistiske og overforenklende FRP-retorikken, men formen må man tilpasse seg der man er; debattanter som ikke evner det kommer ikke langt noen steder. Jeg har svært vanskelig får å se at det at noen uttaler seg nedlatende om FrP i enkelte tråder skulle være til hinder for å «kaste meg inn i de politiske diskusjonene her på FP». De færreste her baserer argumentene sine på hvilket parti de sympatiserer med, så det er argumentene, og argumentasjonsteknikken, og ikke partitilhørigheten, som avgjør hvor bra det går. Og påstanden om at «en hver fruktbar politisk debatt hadde vært fullstendig umulig å få til» faller på sin egen urimelighet; det er svært mange fruktbare politiske debatter på FP – uenighet med flertallet i en diskusjonen betyr ikke at diskusjonen ikke er fruktbar.
Ben "If this really is a problem here, I'd like to be part of it" Murphy
|