Vis enkelt innlegg
Gammel 31-12-06, 14:26   #157
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det vil bli like "feil" mange sine øyne det.
Det ermange som ikke feirer at solen snur, men Jesu fødsel og vil nok da sikkert reagere på at det blir avfeid med en lysfest for å feire noe helt annet.

Det aller beste ville jo være å droppe alt som heter avsluttning for på den måten ikke ekskludere noen grupper i det hele tatt.

Jeg vet at noen forbinder slike årstidsriter med "hedenske" skikker. Men jeg foreslår altså ikke bloting eller andre gamle norrøne skikker.

Det er et uomtvistelig faktum at årets korteste dager er rett før jul, og at vi når bunnpunktet i årstidssyklusen. Dette har ingenting med noen religioner å gjøre, og burde kunne samle alle på tvers av trostilhørighet. Jeg tror alle mennesker kan være med på å tenne lys for å "fordrive" de mørkeste dagene våre her nord.

Eller tar jeg feil?

kris er ikke aktiv   Svar med sitat