Tråd: Lavenergihus
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-09, 19:04   #8
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavenergihus

Jeg skummet over lavenergikriteriene du lister over, og jeg tror faktisk at du uansett vil måtte bygge innenfor disse kravene, ettersom dere vil bli omfattet av nye TEK (teknisk forskrift vedtatt i 2007) som trer i full kraft fra 1. august i år. Fram til nå har man kunnet bygge etter de gamle forskriftene. Et av de absolutte kravene i nye TEK er balansert ventilasjon, som er nevnt under Passivhus over.

Dersom jeg skulle bygget et hus etter de nye forskriftene nå, hadde jeg helt klart gått for oppvarming fra vannbåren gulvvarme. Du skal vite at dagens ildsteder har høy effekt og er dårlig tilpasset bruk i velisolerte hus. Dersom du går for et hus mot passivhusstandard, vil jeg tro at det vil være vanskelig å finne et ildsted som gir lav nok effekt til å være egnet som oppvarmingskilde.