Småsøsken som alltid er med
Ettersom jeg selv er storesøster med en lillebror og har en gutt og to jenter (jentene er det 4,5 år mellom), så har jeg ingen erfaring med problemstillingen at småsøsken henger på storesøsken til enhver tid.
Eldstemann har mange kompiser og de to som bor nærmest oss drar alltid rundt på småsøsknene sine. Her er de eldste 10 år og brødrene 6. Etter hva storebor her forteller og kameratene sier, får de faktisk ikke lov til å dra noe sted uten småsøsknene. Dette er sikkert noe overdrevet, men det er tilfelle at de aldri dukker opp her uten slep. Både storebror her og kompisene ønsker ikke å ha med småbrødrene alltid. Av og til er greit, men ikke alltid. Og det skjønner jeg godt.
Personlig har jeg ingenting imot lillebroren som har vært her daglig nå i fem dager, men de store blir mer og mer lei. Likevel er de veldig snille med han og lar han være med hele tiden. Og det er ikke snakk om at han ikke har kompiser på samme alder han kan være hos, han bare vil ikke, for han vil være her med de store og får lov til det.
Siden foreldrene er noen vi kjenner godt og som vi har ganske god kontakt med, er dette et vanskelig tema å ta opp siden de tydeligvis synes det er rett og rimelig at han er med de store hele tiden.
Jeg foreslo for de store å ta en sykkeltur i sted. Det gjorde de og lillebror ble sendt hjem. Ca. 15 minutter etter de var tilbake, ringte det på døren.....
Er dette normalt?
Det ville virkelig aldri fallt meg inn å sende med mellomstesøster på 8 år med storebror når han skal til kompisene sine.
Hva gjør man med sånt? Er det noe man kan ta opp eller er det bare sånn?
|