Vet du hva du skal gjøre om det begynner å brenne i tunnelen?
Kom over denne artikkelen i VG. Visste vel det meste som sto der, men synes en ting var noe uklart:
Sitat:
Havner du i en tunnelbrann, skal du kjøre bilen inn til siden og forlate den umiddelbart. Tunneler med to løp har rømningsveier som skal benyttes. Er det bare ett løp, må du gå mot utgangen i motsatt retning av den veien røyken går.
Her må de vel mene om det er ens egen bil som begynner å brenne? For hvis ikke det er det så må vel det beste være å kjøre bilen bort fra den brennende bilen og til den nærmeste utgangen? Særlig hvis tunnelen er lang og det bare er ett løp (som vel de aller fleste er).
Selv er jeg ikke særlig redd for å kjøre i tunneler, men jeg pleier ofte, hvis jeg er på steder eller i situasjoner hvor det kan oppstå spesifikke nødsituasjoner, å bare tenke over hva jeg skal gjøre om det oppstår en situasjon som jeg må komme meg raskt ut av, slik at jeg forhåpentligvis kan holde hodet noe kaldere om det skulle skje noe (lærte trikset når jeg en gang leste en artikkel om hva som gjorde (bortsett fra flaks/uflaks) at noen overlevde en slik situasjon og andre ikke). Da tenker jeg raskt på om tunellen går oppover eller nedover, hvordan rømningsveiene ser ut, hvilken side vi er nærmest osv. Men er ikke redd allikevel.
|