Sv: Er det smokktvang?
Etter å ha fått storesøster som tok smokken med en gang, fant jeg ut at jeg var veldig glad i smokk, og syntes den hadde så mange fordeler at jeg selvsagt ville få minsten til å bruke smokk også. Han var ikke interessert i det, så jeg brukte en del dager der jeg puttet smokk i munnen på han i tide og utide. Til slutt så begynte han å ta den (først i halvsøvne, så også ellers) og etter kort tid ble han regelrett avhengig.
Begge mine har brukt MYE smokk, antakelig fordi jeg var veldig lite streng med smokkebruk. De har egentlig hatt smokk i munn kontinuerlig frem til 2,5 års alderen. I denne alderen ble begge avvent, og det gikk helt smertefritt det også- ingen gråt og tenners gnissel- smokken ble gitt til smokketrollet i bytte med noe som de virkelig ønsket seg, og så var de ferdige med smokketiden.
Hva jeg egentlig prøvde å si? Jeg vet ikke, men det er en hyllest til smokken i hvert fall. 
Jeg synes smokken er så genialt å ha i enkelte sammenhenger (i tillegg til at jeg er redd for "tottebarn" også) at jeg virkelig ville prøvd å få ungene å ta dem om jeg var deg. Det kommer situasjoner der de trenger trøst der man kanksje ikke har tid å trøste så mye, og da er smokken gull verdt.