Sv: Er det smokktvang?
Jeg har 4 barn, og ingen av dem har fått smokk. Jeg har hverken hatt ønske om eller behov for å gi dem smokk. Fingersuging bekymrer meg heller ikke. Den elste sugde på tommelen til hun var ca 5 år, men lenge før hun sluttet var det kun ved legging hun sugde. Avvenningen var ikke noe stort problem, vi bare snakket litt med henne innimellom for å oppmuntre henne til å slutte. Nr to sugde ikke på fingrene. Nr tre sugde på peke-og langfinger i noen måneder. Og minstejenta har begynt med tott, men det tar jeg med den største ro. Jeg har en bitteliten veldig uverifisert teori om at unger som selvregulerer ammingen og også avvenningen, etter hvert får tilfreddstilt sugebehovet sitt ved brystet, og dermed kutter fingersugingen av seg selv på et relativt tidlig tidspunkt. Jeg har tenkt at minstejenta skal få verifisere denne teorien min. 
Ingen har lagt seg borti mitt valg om å ikke gi smokk til ungene. De eneste tilbakemeldingene jeg har fått er at enkelte syns det er så søtt å se babyer suge på tott, bl.a. fordi det er så sjeldent å få se det nå for tiden.
|