Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?
Sitat:
Du er ekspert på din kropp Ninka og Morten Mauritson sier at bare du er ekspert på din egen kropp.
– Vi sier ikke at man skal prøve denne dietten, men at man kan. Hvis du prøver selv kan du se om du blir kvitt kløe, forstoppelse, eksem, astma og vondt i leddene. Hvis ikke går du tilbake til det gamle kostholdet, sier Ninka og Morten.
– Og til tross for at mange tror det er vanskelig, umulig og dyrt å ha et kosthold uten melk og gluten, sier vi at det lar seg gjøre. Og selv om det kanskje koster mer i dag, sparer det deg for legeutgifter og dyre medisiner i fremtiden, sier paret, som nå lever av å snakke om livsstilsendringen sin.
Dette er jeg litt skeptisk til, kjenner jeg. Har man slike plager, burde man først gå til lege og få det utredet. Svært mange med cøliaki har ikke fått diagnosen, men har diffuse plager med fordøyelse og generell allmenntilstand. Noen av disse vil kunne lese boka, starte opp med diett på egenhånd, og (selvsagt) merke at de blir bedre. Da går de til gjengjeld glipp av en ordentlig diagnose, noe som ville ha utløst ytelser fra Nav, og som dessuten ville vært praktisk å vite om.
Jeg har ikke noen tro på at hvete er roten til all elendighet her i verden (selv om jeg ikke tåler det selv). Noen få prosent av befolkningen er disponert for å ikke tåle gluten. Resten av befolkningen kan glede seg over at hvete er et nyttig kornslag som gir god utnyttelse av dyrket mark i forhold til næringsinnhold.