Sv: Hvilken hundesort så vi?
Det at en del hunder er "allergivennlige" er noe man bør sette seg litt inn i. Det er riktignok noen raser som ikke røyter på samme måte, som for eks. Puddel, Bichon frisé, noen terrier-varianter og en haug andre hunderraser, men det betyr ikke at det er hunder egnet for de med allergi. Det er forskjellige måter å reagere på allergimessig, og en allergi kan utvikle seg. Det virker for meg som det er mye forvirring og misforståelser rundt dette med allergivennlige hunderaser.
Det de fleste reagerer på er blant annet hundens avflassing og urinrester.
Hvis man i utgangspunktet har en allergi vil denne kunne forsterkes hvis man hele tiden utsetter seg for det man er allergisk mot. Man kan bruke medisiner som tar bort noen av symptomene, men disse kan på sikt også da forsterke seg.
Første steg man bør ta er å ikke bare ta en allergitest hos fastlege, men komme seg til spesialist.
Jeg har vokst opp med hund og merket i tenårene at allergien begynte å komme. Ikke så lenge etter gikk hunden vi da hadde bort. Da vi noen år senere vurderte å skaffe oss hund tok jeg kontakt med lege for å bredere utredning rundt det og ble sendt til spesialist. Konklusjonen var klar at jeg var litt allergisk. Jeg kan godt omgås hunder i flere dager uten at jeg har spesielle plager. Det legen imidlertid sa var at en kontinuerlig eksponering ville kunne gjøre allergien værre.
|