Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-09, 07:30   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den enes død, den andres brød

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var en besynderlig skrivelse. Hva var det som var umoralsk igjen?? Mener forfatteren virkelig at man skal bruke andre mekanismer enn markedet for å regulere matpriser og tilgang? Ja, for det har jo fungert KJEMPEbra i fortiden!! Yara tjener sine penger på å produsere og selge kunstgjødsel, en livsnædvendighet for verden i dag. Jeg kan vanskelig se for meg en viktigere virksomhet, egentlig.

Ja, og markedsregulering av matproduksjon fungerer jo kjempe bra, det er jo nesten ingen i hele verden som sulter i dag......

Yara kritiseres FORDI de valgte å sette opp prisene og stenge fabrikker heller enn å "følge markede" og sette ned prisen.
Og tok ut enorm avkastning.
De er ike i en konkuranse situasjon så det har lite med markedsstyring å gjøre, da de bortimot har monopol.

Og nei, jeg synes ikke markedsstyring har noe som helst i matproduksjon å gjøre. Mat er en rett på linje med helsevesen og skole og bør i ganske stor grad styres av andre mekansimer.
Og jeg kan se for meg noe som er viktigere enn kunstgjødsel og det er selve matproduksjonen.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat