Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Uansett hvor godt de trives så vil jo en barnehagestart være ekstremt full av nye inntrykk som skal bearbeides. Det er jo det samme når vi voksne begynner i ny jobb også. Nye ansikter, nye begreper, nye måter å gjøre ting på, hvor spiser jeg maten min og hvordan gjør man ting her? Kjempeslitsomt!
Ja, og derfor bør de tilpasse det litt ut fra hvordan barnet er. Min datter har alltid elsket barnehagen, faktisk fra første sekund hun satte foten inn dit. Jeg spurte henne ofte om hun ville ha en fridag, men nei - hun skulle plent i barnehagen hver gang, av og til måtte jeg nesten trygle henne om å få ha henne hjemme fordi jeg hadde lyst å ha en kosedag med bare oss to. Og vi koste oss, men hun maste etter barnehagen fra formiddagstider og utover. Alltid.
Minsten er en annen type, egentlig. Han er mer knyttet til meg og mer skeptisk til fremmede enn det eldste var. Så det blir spennende å se hvordan han kommer til å reagere. Håper det går bra, hvis ikke så finner vi en annen løsning. Jeg skal heldigvis ikke ut i jobb før han har fått barnehageplass så vi står ganske fritt når det gjelder tilnærming og slikt.