Sv: Bil til stor familie
Direkte miljøvennlig er vel vanskelig å finne i dette segmentet, men man må jo tenke på hvor mange man faktisk frakter. Med 7 stk. på langtur er det vel faktisk lavere energiforbruk i en bil enn å ta toget ;-)
Caravelle(/Transporter*) er nevnt, og ville også vært det første som kommer opp i hodet mitt. Det er mulig at kanskje også biler som Peugoet 807/Citröen C8 er stor nok, men det blir ikke all verdens bagasjeplass igjen, så en takboks blir nok da en nødvendighet.
* Caravelle og Transporter er i utgangspunktet samme bilen, men Transporter er "rimeligere i interiøret" og mindre utstyr så vidt jeg har forstått. Det er altså biler mer beregnet for å være varebiler, men leveres også med et høyt antall seter i likhet med Caravelle.
Det er veldig mange Caravelle/Transporter tilgjengelig på markedet. Her er det mye som har gått i "bedriftstjeneste" og som kan være noe dårlig behandlet. Det gjelder for så vidt mye av bilene i dette segmentet.
Mercedes-Benz Vito/Sprinter er også en mulighet. De eldre modellene her er imidlertid kjent for å ha veldig mye tekniske problemer. Litt usikker på hvilket årstall den nyere modellen kom, der ting forhåpentligvis er forbedret en del.
Opel Vivaro er en annen opsjon. Dette blir en bil jeg imidlertid kjenner svært lite til.
Toyota Hiace vil jeg vel på sett og vis tro er det som kan gi minst problemer i segmentet, men de blir ikke av de største og har elendige kjøreegenskaper.
Hadde du gitt et litt mer konkret budsjett hadde det vært lettere å se hva som kunne være aktuelt.
Det man også skal huske er at det finnes en del biler som i dag er varebiler, men som etter 10 år ikke får noen ekstra avgift ved ombygging til personbil. En del eiere kan også ha de originale setene liggende.
|