Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-09, 23:11   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Venstrehendt og valg av arm/ hånd

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Spørsmålet mitt er: Er denne "vinglingen", eller tvehendtheten(?), noe som er særegent for venstrehendte? Eller kan høyrehendte ha det på samme måten - at de iblant må prøve seg frem for å finne ut hvilken arm/ hånd som er "riktig"? Hva er deres erfaring?

Jeg er ikke venstrehendt, men sambo er det og lillemann ser ut til å være det. Sambo(som forøvrig mener at venstrehendte flinkere til alt ) mener at venstrehendte er flinkere til å bruke begge hendene (altså at de har bedre kontroll med høyrehånden enn høyrehendte har med venstre), og han har også "tohåndthet". Han spiser f.eks. vanlig med bestikket. Det har visst noe å gjøre med at venstrehendte visstnok har likere utviklet hjernehalvdeler- så da vil dere kunne "velge" litt mere enn oss som er høyrehendte.

Det vises godt hos sønnen vår(selv om han er litt liten til å si noe sikkert enda da) som er ganske inkonsekvent i hvilken hånd han velger, men han foretrekker venstra, i mens unger som er høyrehendte tidligere velger høyra til det meste.

Jeg er høyrehendt og nei, jeg prøver meg ikke frem. For meg er det helt naturlig og "instinktivt" å bruke høyrehånden til alt.