Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-09, 22:54   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venstrehendt og valg av arm/hånd

Jeg har også tenkt litt på dette, poden er nemlig venstrehendt. Det sto i alle bøker at håndpreferanse skulle komme til syne rundt ett års alder, men det var ingen håndpreferanse å spore hos han før han var nærmere 3. Han skriver med venstre. Stort sett. Han kan nemlig skrive ganske bra med høyre også, det hender han glemmer seg og har blyanten i høyre hånd hvis han skal skrive på høyre side av boka. Men det blir ikke like bra. Han klipper med høyre hånd, venstrehåndssaksa har aldri vært i bruk. Han spiser som en høyrehendt. Han sparker med høyre bein. Eller venstre. Mus til dataen vil han helst ha i venstre hånd med venstrestilte mustaster. Men det går bra med høyre også.

En periode skrev han med venstre hånd på venstre side og høyre hånd på høyre side, jeg fikk høre av en spesialpedagog at vi måtte for all del hjelpe han til å krysse midtlinjen. Og nå er det greit.

Men jeg har lurt veldig på om denne vinglingen eller mangel på håndpreferanse er medfødt eller om det kommer av å være venstrehendt i en høyrehendt verden så han får trent mer?