Sv: Privat og offentlig helsevesen, side om side?
Selvfølgelig kan de eksistere ved siden av hverandre, de gjør jo til og med det i USA. Selv må jeg si at jeg har nyt godt av det private helsevesenet i USA og var meget fornøyd med å få ting som jeg ville.
Det finnes jo medicaid som hjelper de som er ubemidlet til offentlig helsehjelp også på sykehus. Noe av problemet er jo desverre at pågangen på de sykehusene som har medicaid er alt for stor i forhold til kapasiteten. Det som gjør at prisnivået på helsetjenester i USA er såpass svimlende handler jo også om forsikringer og og ikke minst potensielle søksmål.
Noe av problemet man ser ved et mer eller mindre privatisert helsevesen er at det er kun de med gode nok forsikringer eller nok midler som får den riktige hjelpen. Det er ikke så mange år siden at samtlige sykehus ble pålagt av staten å ta i mot fødende kvinner forsikring eller ei. Så noe har skjedd selv om det er langt igjen før man kan si at USA har et velfungerende helsevesen for samtlige borgere.
Når det kommer til forskning tar din kjære helt feil. Det er medisinprodusentene som oftest gir penger til forskningen. Det forskes i nesten alle av verdens land og til og med her til lands skjer det som Ru sier banebrytende forskning. Innenfor diabetes og kreft er det gjort spennende forskning ved Haukeland sykehus.
|