Sv: Bøker lest i 2009
1. Håkan Nesser: En helt annen historie Helt grei krim!
2. Johan Falkberget: Den fjerde nattevakt Denne har jeg lest mange ganger og den slutter aldri å fascinere meg. Det er en av de beste bøkene jeg vet om. Dybden, realismen, symbolbruken og språket i boka er fantastisk.
3. Håkan Nesser: Svalen, katten, rosen, døden Grei krim som jeg nok ikke kommer til å huske lenge.
4. Håkan Nesser: Menneske uten hund Denne ble for langdryg for meg og den var også alt for forutsigbar.
5. Tore Renberg: Kompani Orheim Jeg likte boka veldig godt selv om den ble langdryg en stund med mye Vemork og Rjukanprat. Boka grep meg veldig i starten og på slutten.
6. Johan Falkberget: Nattens Brød, Ann Magritt Denne boka liker jeg godt. Jeg har lest noe av den tidligere. Språket med rørosdialekten er tungt, men Falkbergets måte å skrive på er nydelig og boka bringer fram både latter og tårer hos meg.
7. Johan Mjønes: Terminalhastighet. Denne boka var vanskelig å gripe i starten, men jeg er glad for at jeg valgte å lese videre. Sterk roman.
8. Henning Mankell: Brannvegg God og spennende underholdning som jeg nok vil glemme fort. Veldig gjenkjennelig Mankell.
9. Gunnar Stålsett: Som deg selv Fin bok
10. Håkan Nesser: Førstebetjenten og tausheten. Grei og spennende krim
11. Markus Zusak: Boktyven Jeg likte denne.
12. Tove Nilsen og Edvard Hoem: Jordmor Dette er to romaner i en bok. Det er to ulike fortellinger. Denne anbefales virkelig! Jeg likte best Hoem.
13. Sue Monk Kidd: Bienes hemmelige liv Dette var ikke min type bok. Jeg leste den ferdig og den var på mange måter grei nok, men ikke en bok som jeg vil huske. Jeg synes den var langdryg selv om boka ikke var lang i antall sider.
14. Unni Lindell: Mørkemannen Veldig typisk Lindell. Grei avkobling og passe med spenning.
15. Tore Renberg: Mannen som elsket Yngve Denne likte jeg godt. Mye gjenkjennelse og jeg hadde ikke lyst til å legge den fra meg. Jeg har ikke sett filmen ennå og er usikker på om jeg vil.
16. Arnaldur Indridason: Fjellet Denne boka var den desidert dårligste jeg har lest på lenge. Kjedeligere kan jeg virkelig ikke tenke meg og jeg synes at det blir ufattelig mye oppatt om Erlendurs biografi. Det er så totalt uinteressant å lese om samme forsvinning i bok etter bok og det blir også kjedsommelig å lese det samme om ungene hans i bok etter bok. I det andre bøkene har selve storyen vært bedre, men i denne boka stinket det. Jeg var fristet til å la være å lese hele, men siden jeg har lest de andre så følte jeg at jeg måtte fullføre selv om det virkelig var kjedelig med stor K.
17. Tore Renberg: Charlotte Isabel Hansen Trist, morsom og veldig Jarle Klepp. Jeg likte boka, men den irriterte meg virkelig i perioder.
18. Camilla Lackberg Havfruen, Ganske bra!
19. Camilla Läckberg Predikanten Bra krim!
20. Gunnar Staalesen Kalde hjerter Bra krim!
21. Gert Nygårdshaug Mengele Zoo Hva skal jeg si tro? Jeg likte starten på boka. Jeg tror jeg kan si at jeg likte første halvdel veldig godt. Resten av boka var en nedtur av de store. De lange passasjene med "politisk tale" ble trøttende å lese og jeg syntes det ble vel mye gjentakelse av det politiske. Jeg var skikkelig oppglødd over boka i starten, men til slutt var det så vidt jeg gadd å lese den ferdig.
22. Arto Paasilinna Kollektivt selvmord Dette er ei bok jeg har humret mye av mens jeg har lest. Jeg likte best starten. Da var det noen avsnitt jeg virkelig koste meg med å lese. Jeg synes slutten ble litt intens og tok litt for mye av i forhold til den mer lune starten, men for all del. Jeg likte boka veldig godt og kommer til å lese mer av samme forfatter.
|