Sv: Matpakke for voksne - hva kan den inneholde?
Matpakker er mye bedre enn kantinemat 
Jeg lager ofte salater. Pastasalat, kyllingsalat, har i bacon, nøtter, frø, krutonger, fetaost etc. etc. Dersom jeg vil ha dressing har jeg den ved siden av i en boks og heller over rett før jeg skal spise. I tillegg har jeg brukt en del fruktsalat med musli. Skjær opp den frukten du måtte ha for hånden, legg i en boks. Ta med en liten boks yoghurt, litt musli (hjemmelaget gjerne, av havregryn, hirse, nøtter, tørket frukt og gjerne litt kokos) og en flaske flytende honning. De to sistnevnte kan også oppbevares på jobb dersom du har mulighet til det. Bland sammen og nyt!
Jeg er glad i kald middagsmat - eventuelt mikrobølgevarmet de stedene hvor det har vært et alternativ. Rester av pizza fryses dermed ned i "matpakkeposjoner", tas ut kvelden før og medbringes på jobb. Omelett er godt kaldt, det samme er fiskekaker, kjøttboller, pizzasnurrer m.m.
Ferdigsmurt brødmat blir utrolig mye freshere dersom du har et salatblad, agurk og tomat i en egen boks, og danderer dette på brød med ost og skinke rett før du spiser.
Jeg bruker barnematbokser - helst så barnslig som mulig, men det er fordi det er kult på min jobb. Hadde jeg hatt en mer formell jobb ville jeg investert i et par søte men coole matbokser med flere rom av den japanske typen. På www.jbox.com finner du også dressingflasker og diverse utstyr for å fylle disse med god mat.
Essensielt for meg er å forberede matpakken kvelden i forveien. Lager jeg den om morgenen blir det så godt som alltid brød med brunost, og da er jeg ganske irritert på meg selv ved lunsjtider.
|