Sv: Erfaringer med elbil?
Opprinnelig lagt inn av iben, her.
Vi har også vurdert dette, men er fremdeles i tenkeboksen. Jeg tar nå ferge til og fra jobb, men snart blir det tunnel. Den koster ca 90,- hver vei så det er noe å spare på det. Tror det er REVA vi har sett på. Jeg får lade bilen på jobb.
Hvor langt er det og hvilke hastigheter går det i på strekningen? Er det en tunnell som vil ha mye stigning? Flerfelts?
Jeg bare bemerker at en del elbiler en del steder med stigning ikke ser ut til å klare å holde følge med trafikken, noe som har skapt en del småfarlige situasjoner. Strengt tatt er det egentlig ikke lov å bruke kjøretøy som ikke klarer å holde følge med trafikken mange steder, og som da sinker trafikkavviklingen. Politiet har jo i sommer hatt fokus på å luke ut sinker, og med elbiler langs en del landeveier og relativt raske veier med mye trafikk spørs det jo om det i praksis kan bli et problem. Reva har topphastighet på 80 km/t, men samtidig skal man da huske at ved høy hastighet reduseres rekkevidden betraktelig. Rekkeviddene som oppgis er gjerne i "bytrafikk", type 50 km/t. Oppoverbakke blir naturligvis også noe som krever en del ekstra, spesielt om det skal være i høyere hastighet...
Det man videre bør se på er om det er webasto. Skal man bruke el til oppvarming av bilen er det som tar en del på batteriene.
|