Sv: Hva er høflighet?
Interressant innlegg!
I Norge savner jeg at folk sier komplimenter uten å mene så fryktelig mye med det (pkt 2) I Polen hvor jeg er halvveis fra får man komplimenter oftere, og selv om det ikke ligger så mye bak bestandig så synes jeg det er hyggelig.
Opplevede en gang å få kompliment av en mexikaner og jeg langet ut med "billig sjekketriks, nå ødela du stemningen osv. osv". Han svarte med å bli meget sur og svarte noe sånt som "hvis jeg ser ett pent bilde på ett museum og mener det er pent så sier jeg det, det samme sier jeg til deg fordi jeg synes du er pen..." Etter dette smiler jeg hver gang (nesten da) jeg får ett kompliment og tenker at det skal jeg bare
ta med meg videre.
Sammenligner resten av punktene med Polen:
1. Folk er absolutt mer og mindre verdt, man sier herr og fru, doktor og fru doktor til evt. konen av doktoren, herr professor i 3 person osv...Man er svært høflig (les underdanig) mot øvrighets personer.
2. Man gir oftere feks. komplimenter uten å mene det.
3. Man er bastant og snakker mye mer rett ut hva man mener. feks. "nå har du lagt på deg mye siden sist..." (i forhold til øvrighets personer så gjelder dette ikke)
4. Personlige ting er ikke like tabu som i Norge, man hilser på ukjente i nabolaget, snakker med fremmede i heisen osv.
5. Lånte bort noen leker til en polsk familie, de forsto overhodet ikke at de kun var lånt, og det oppsto en meget pinlig situasjon når jeg ba om å få all duploen tilbake og de ikke ante hvor de hadde denne eller resten av lekene.
6. Ja, dette gjelder nok i Polen også, men man gjør ofte vennetjenester for hverandre og er nok flinkere til å ta i mot gaver/tjenester uten å bli forlegen, så gjør man noe i gjengjeld en annen gang.
7. Denne er jeg usikker på
8. Man hjelper barna sine helt til man dør, rett og slett... Barn bor hjemme til langt opp i 20-årene, de får økonomisk hjelp så langt og lenge som mulig. Ikke uvanlig at foreldre betaler bryllup og betaler ned lånet de neste 20 årene. Dette skyldes blant annet dårlige støtteordninger under studier osv, men ikke bare. Har man penger så kjøper man leilighet til barna uansett om denne selv har god jobb.