Sv: Prius? Passat? Annet? Eie eller leie?
Bluemotion er en del "optimaliseringer" som gjøres med bilen for å få ned drivstofforbruket. Dette kan på enkelte områder gå litt ut over utstyrsnivå, kjøreegenskaper (marginalt, sikkert ikke merkbart for de fleste annet enn en litt annen girutveksling), type dekk bilen leveres med, små endringer i bilens aerodynamikk (kosmetisk forskjell) etc.
Fordelen da med at forbruket går ned er at avgiftene går ned, og en Passat Bluemotion med 110hk dieselmotor blir noen tusenlapper rimeligere enn den vanlige modellen med samme motor.
Men disse leveres altså ikke med automatgir.
Andre produsenter har lignende løsnigner. F.eks. Skoda kaller det Greenline, Ford kaller det Econetic, Volvo kaller det eDrive osv.
38 km er tur/retur? I basis skulle jo ikke det tilsi mer enn normalt ca. 8500 km i året i "jobbkjøring". Hvor mye kjøres det utenom? Hvor mye har dere altså ligget på totalt de senere år?
Bagasjeromsmessig er Skoda Octavia nesten like stor som Passat. Er ikke mange literene i forskjell. Både Passat og Octavia har større bagasjerom enn 9-5 (PS! Saab oppgir i en del sammenhenger volumet til 890 liter, men det er etter en annen målemetode enn andre produsenter normalt bruker. Etter metoden de fleste bruker er det ca. 550 liter)
Viktig her blir jo å teste bilen med et bakovervendt barnesete. De fleste forhandlere selger jo dette og vil da kunne vise bilen med noen modeller.
Passat er på mange måter en bedre bil enn Octavia, ikke noe tvil om det, men det kan jo også være et spørsmål om prisen man er villige til å betale. F.eks. koster billigste Passat, hvis man skal kjøpe nytt, fra 299 000. Dette en Bluemotion-modell med 122hk og manuelt gir. Utstyrsnivået standard da er "midt på treet" på en måte. Skal du ha DSG, altså automatgir, starter listeprisen på rett over 320 000 kr. Hvis man sammenligner det med Octavia får man for 320 000 en modell med 160 hk bensinmotor, noe mer utstyr og DSG. Egentlig er forskjellen i drivstofforbruk, per spesifikasjon i hvert fall, marginal. For ca. 255 000 får man Octavia med samme 122hk-motoren som i Passat og med DSG.
Her kan det bli litt smak og behag. Passat-en har bedre kjøreegenskaper og litt penere interiør i utgangspunktet. Og litt bedre plass i baksetet, så det blir jo en vurdering man kan gjøre ut i fra hva man også føler man har råd til.
Når det gjelder rent drivstofforbruk mener jeg man skal kjøre en del i året for at det strengt tatt "betyr noe" når man ellers sammenligner "vanlige biler". Har ikke så langt sett noen langtidstester for Toyota Prius, men den første generasjonen var slik at de i praksis brukte en god del mer enn per spesifikasjoner. Her påvirket blant annet det nordiske klimaet en del, med at man blant annet kjører med AC omtrent hele året, samt også bruker varme samtidig. Såklart, blir det hovedsakelig snakk om bykjøring blir det noe mer besparelser i en hybridbil, men legger man på litt vanlig kjøring i tillegg trenger det ikke å bli så stor praktisk forskjell. Så blir det også en liten bil, som også har en del andre begrensninger, som ikke mulighet for tilhenger.
Ellers er jeg bare en bilinteressert - jobber ikke med det, selv om mulighetene har vært der 
|